FANDOM

Malline:HahmotietolaatikkoInformation-silk
Virallinen nimi
Asgard
Aliakset
Asgård, Asgard-tila, Taivaallinen Asgard, Kultainen valtakunta, Taivaan valtakunta, Yhdeksän maailmaa, Ikuinen valtakunta

Sijaintitiedot
Universumi
Maa-616

Ominaisuudet
Luojat
Stan Lee, Larry Lieber, Jack Kirby

Ensiesiintyminen

Asgard tai Asgård on jumalrotu asgardilaisten kotimaailma. Se on litteä, pieni pikkuplaneetta toisessa ulottuvuudessa, jonka luonto ja fysiikan lait eriävät Maan ulottuvuuden vastaavista. Asgard on yksi yhdeksästä maailmasta.

PääuniversumiMuokkaa

Maantiede Muokkaa

Asgard ei ole pallon muotoinen, vaan avaruudessa leijuva laatta. Se ei pyöri akselinsa ympäri tai kierrä aurinkoa. Asgardissa on silti jostain tulevaa auringon ja kuun valoa. Vuodenaikojen vaihtelusta ei ole tietoa, mutta joillakin alueilla on aina kesä ja joillakin alueilla on aina talvi. Asgardissa on "yllä" ja "alla", joten siellä on jonkinlainen painovoiman kaltainen voima. Asgardin rajojen reunalta putoavat esineet tai olennot tippuvat tyhjiöön, mutta jokin estää reunoja itsejään murenemasta ja tippumasta. Sama voima estää Asgardin vesistöjä virtaamasta tyhjiöön ja ilmakehää karkaamasta.

Asgardin on sanottu kelluvan "avaruusmeressä". Siinä pystyy matkustamaan asgardilaisilla aluksilla, jotka muistuttavat viikinkien valasveneitä. Asgardin ulottuvuuden avaruudesta ei tiedetä paljoa. Vaikka Asgardin painovoima on hyvin samanlaista Maan painovoiman kanssa, materia on keskimäärin tiheämpää. Esimerkiksi asgardilaisesta puusta tehty tuoli olisi painavampi ja vahvempi, kuin Maan puusta tehty tuoli. Kaikki materia, kuten kivet, vesi, liha, luu tai teräs, ovat tiheämpiä ja täten kestävämpiä.

Asgardin ulottuvuutta kaikkine alueineen kutsutaan yhdeksäksi maailmaksi. Neljä niistä sijaitsee samalla mantereella: Asgard, Vanaheim, Nidavellir ja Alfheim. Muut ovat muissa läheisissä ulottuvuuksissa. Yhdeksän maailmaa esitetään toisinaan puuna eri tasoilla, muttei tämä ole kirjaimellinen kuvaus. Sen sijaan puu symboloi maailmojen ulottuvuuksien välisiä yhteyksiä. Jotunheim on litteä, ympyränmuotoinen, vuorien ympäröimä maailma, kun taas Svartalfheim on Asgardia pienempi pikkuplaneetta. Molempien maailmojen vuoristoista on portaaleja Asgardin vuoristoihin, mahdollistaen nopean matkaamisen maailmojen välillä. Portaalit saavat Jotunheimin ja Svartalfheim vaikuttamaan Asgardin mantereen "alamaailmoilta". Asgardilaisessa kosmologiassa Muspelheim ja Niffleheim olivat ensimmäisinä olemassa, ja ne erotti toisistaan Ginnungagap, ammottava tyhjyys.

Asgardin kartta

Asgardin mantereen kartta.

Niffleheimissa sijatsee Hel, asgardilaisten tuonpuoleinen tavallisille yksilöille, jotka eivät kuolleet kunniakkaasti taistelussa. Sankareille ja kunniakkaille kuolemille on Valhalla, joka on erityinen alue Asgardissa. Epäkunniakkaat kuolleet, kuten murhaajat ja pahantekijät, päätyvät Niffleheimiin.

Asgardin mantereella on monia alueita, kuten Nornheim, Gundersheim, Varinheim, Ringsfjord, Thryheim, Hindi, Skornheim, Gymirsgard ja Naströnd. Siellä on myös pienempiä kuningaskuntia, kuten Harokin ja Jolena.

Asgard on täynnä portaaleja muihin yhdeksään maailmoihin, saaden ne (Maata lukuunottamatta) vaikuttamaan toisinaan kuin ne olisivat yhtenäisellä tasangolla, ja näin aiemmat Asgardia kartoittaneet kartografit ne esittivätkin. Ainoa pysyvä portaali Maahan on Sateenkaarisilta Bifrost Asgardin kaupungin edustalla, ja sen ollessa tuhoutuneena Asgardin yhteydet Maahan katkeavat, ja muihinkin maailmoihin matkaamisesta tulee vaikeampaa. Asgardissa on myös erityinen portaali Olympokseen, kreikkalaisten jumalten kotimaailmaan. Koska Olympos ei kuulu asgardilaiseen kosmologiaan, portaali lienee luonnollisen sijasta keinotekoisesti tehty. Asgardissa sijatsee luonnostaan Ajan luola, jonka kautta voi matkata toiseen aikaan.

Maa eli asgardilaisittain Midgard ei vaikuta olevan asgardilaisen kosmologian muiden maailmojen liikkeiden vaikuksen alaisena. Maan akseli on kuitenkin samassa suunnassa yhden Yggdrasillin eli maailmanpuun juuren kanssa.

Väestö Muokkaa

Asgardia ja sen sisarmaailmoja asuttavat kuusi erilaista humanoidirotua, joita kutsutaan asgardilaisiksi. Asgardissa on myös olentoja, jotka ovat yksin omaa lajiaan. Yksi heistä on Jormungand, jättimäinen käärme, joka elelee vuoristossa Jotunheimin ja Midgardin ulottuvuuksien välisellä rajalla, tehden näiden kahden maailman välillä matkaamisesta vaikeaa. Toinen on lohikäärme Nidhogg, joka asuu Niffleheimissa ja pureskelee Yggdrasillin juuria. Kolmas on jättisusi Fenris, joka on vangittu kaukaiseen maahan nimeltään Varinheim. Neljäs on alkuhuurretursas Ymir.

Hylkääminen Muokkaa

Kun Thor palasi Maahan Ragnarökin jälkeen, hän jälleenloi Asgardin pääkaupungin Maahan.

Asgardilaiset palasivat myöhemmin maailmaansa lyhyesti Odinin valmistautuessa kohtaamaan Serpentin sodassa tätä vastaan. Serpentin kukistuttua Odin kuitenkin karkotti itsensä Asgardiin, jättäen muut asgardilaiset Maahan, jossa he jälleenrakensivat kaatuneen Asgardin kaupungin Asgardiaksi.

Manipuloimalla Hevenin enkeleitä Loki avasi reitin Midgardista Asgardiin ja löysi eristäytyneen Odinin nyt ränsistyneestä Asgardin kaupungista.

Muut todellisuudet Muokkaa

2099 jaa. (Maa-928)Muokkaa

Jotkin Maan 928 asukkaat palvovat asgardilaisia jumalia. Esimerkiksi Tuomari 2099 kuuluu Thorin kirkkoon. Myöhemmin Alchemax luo oman lentävän kaupunkinsa nimeltään Valhalla, sekä omat aasansa, jotka ovat geneettisesti paranneltuja ihmisiä, jotka on saatu aivopesulla uskomaan olevansa jumalia. Aasoihin kuuluvat Thor, Heimdall, Hela, Loki ja Baldur. (Myös Sifiä suunniteltiin, muttei koehenkilö selviytynyt).

Asgard (Realm) from Darkseid vs. Galactus Vol 1 1 001

Crossoverversumi (Maa-7642)Muokkaa

Maassa 7642 Asgard tunnettiin Jumalmaailmana, ja se oli vanhojen jumalten ja asgardilaisten lohikäärmeiden kotiplaneetta. Planeetta ja sen asukkaat tuhoutuivat sisällissodassa; vapautuvat energiat loivat kaksi planeettaa, Apokolipsin ja New Genesisin, sen tilalle.

Asgard (Earth-8096) from Avengers Earth's Mightiest Heroes (Animated Series) Season 1 20 0001

Maa-8096

Wolverine and the X-Men & Avengers: MMS! (Maa-8096)Muokkaa

Asgard esiintyy animaatiosarjassa Avengers: Maailman mahtavimmat sankarit.

Arfgard from Peter Porker, The Spectacular Spider-Ham Vol 1 5 0001

Toukkamaa (Maa-8311)Muokkaa

Toukkamaassa koirat asuvat Arfgardissa.

Kotiin keksien ja maidon luo (Maa-9047)Muokkaa

Tämän huumoriuniversumin Asgardia kutsutaan myös Jazzgardiksi ja Razzgardiksi.

Thor Vol 1 499 019

Wagnerin maa (Maa-10190)Muokkaa

Asgard esintyy Maassa 10190.

Marvel vs. Capcom (Maa-30847)Muokkaa

Maan 30847 Asgard on hyvin samanlainen kuin pääuniversumissa.

Ultron Sigman aiheuttaman konvergenssin johdosta Asgard yhdistyi Abel Cityn kanssa ja uudelleennimettiin "Xgardiksi". Xgard oli jonkin aikaa Ultron Sigman päämajana, ja monia sen asukkaita voimistettiin Sigma Viruksella, jolloin he tulivat tunnetuiksi "xgardilaisina". Vastarinnan tuhottua Ultron Sigman kaupunki vapautettiin lopulta. Thanos kuitenkin mursi todellisuuskiven taistelussa Ultron Sigmaa vastaan eikä kahta universumia voitu erottaa toisistaan, joten Asgard jäi yhdistyneeksi Abe Cityn kanssa ikuisesti. Kaksi ikuisuuskiveä jätettiin jälkeenpäin Asgardiin, jottei niiden voimaa voisi käyttää kuin vain silloin, kun se on täysin välttämätöntä.

Asgard (Earth-94001) from Loki Vol 1 3 0001

Loki voittoisa (Maa-94001)Muokkaa

Tässä universumissa Loki onnistui valtaamaa Asgardin ja vangitsemaan asgardilaiset.

Asgard (City) from Thor (film) 001

Marvel Cinematic Universe (Maa-199999)Muokkaa

Asgard oli asgardilaisten koti, josta Odin karkotti Thorin Midgardiin. Sen yhdistää muihin maailmoihin Heimdallin observatorio.

Paikat Muokkaa

Yhdeksän maailmaaMuokkaa

  1. Muspelheim - Tulidemonien koti.
  2. Alfheim - Valohaltijoiden koti.
  3. Vanaheim - Vaanien, asgardilaisten sisarrodun, koti.
  4. Asgard - Aasojen (asgardilaiset) koti.
  5. Midgard - Maa, ihmisten koti.
  6. Jotunheim - Jotunien (jääjättiläiset) koti.
  7. Nidavellir - Kääpiöiden koti.
  8. Svartalfheim - Pimeiden haltijoiden koti.
  9. Niffleheim - Häpeällisesti kuolleiden paikka.
    • Hel, ei kunniallisesti eikä häpeällisestikään kuolleiden paikka.

Muuta Muokkaa